dimecres

La Plana de Vic i la vocal neutra DO

A l'hora de llengua catalana toca parlar de la vocal neutra i els he dit als meus alumnes que tenen la sort de viure en una comarca on es fa molt bé aquest so i per això si s'hi esforcen els pot resultar mitjanament senzill. En altres comarques aquest tema m'imagino que deu ser dels més complicats de la nostra ja complicada -d'escriure- llengua. Aquest tema és ideal per explicar una mica els parlars del català des de Salses a Guardamar del Segura i de Fraga a Maó i aprofito per comentar algunes paraules o formes verbals que es diferencien d'un lloc a un altre i m'escolten entusiasmats: els fa gràcia que en mallorquí un nen és un nin o un al·lot o que en valencià és un xic o un xiquet. Em pregunten quin català és el millor i els contesto que cap és millor que els altres, que cada varietat té les seves característiques i que el més important és que entre tots ens entenem.
Foto: "Viatge llarg en cotxe sense DVD, ni ganes" de JRoca'09

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Fantàstic. Els meus també s'ho passen molt bé amb aquests detalls. M'encanta fer dialectologia i aprofito molt els programes de "Caçadors de paraules". Fins i tot vam fer una classe sobre la influència del caló en el català.Cap català no és millor ni pitjor que un altre.

De la mateixa manera que no hi ha cap llengua superior o inferior. Has llegit el professor Tuson?

Petons,

M.

Lídia Clua ha dit...

Les neutres són l'especialitat de la plana... Jejeje... Però les neutres de Mallorca no tenen pèrdua! I qualsevol oportunitat és bona per posar una mica d'AF o Joan Miquel Oliver, saps que ha tret disc nou?? uooo...

JRoca_Font ha dit...

Montse,
gràcies per l'apunt, és important que entenguin que pel fet de respectar i estimar una llengua i/o dialecte no han de despreciar-ne cap altra. No he llegit res del professor Tuson, més aviat sóc fan del seu fill.
Lídia,
les neutres de ses illes són també magnífiques, diria que més musicals que les de la Plana. Nou disc? sí, no paro d'escoltar-lo.
Salut

zel ha dit...

Jo estic molt enamorada dels altres parlars catalans, i el de mallorca, les illes, em té el cor robaaaaaat!

JRoca_Font ha dit...

Zel,
a mi també m'encanta el parlar de ses illes.
Salut