dissabte

Proposta racista?

Escoles especials per a immigrants: s'ha parlat àmpliament d'aquest tema i voldria explicar una història que em va passar en referència a aquest tema*.
Un curs feia de tutor en una aula complicada amb diversos alumnes amb Necessitats Educatives Especials i durant el mes d'abril va arribar una alumna magrebina directament de la zona de Nador. Aquesta alumna no entenia res i per les característiques de l'escola no podia ser atesa en aula d'acollida perquè no n'hi havia i la mestra d'educació especial estava saturada de feina. D'aquesta manera aquesta nena va ser escolaritzada en l'aula ordinària pràcticament sense reforços i venia a classe sense fer res, simplement escoltava. No cal dir tampoc que no tenia llibres perquè a casa seva no tenien recursos econòmics per pagar-los. De vegades seguia mig bé la classe de matemàtiques doncs al Marroc n'havia fet però la seva escriptura era àrab, com és obvi. A l'hora del pati jo aprofitava per parlar amb ella i intentar ensenyar-li vocabulari bàsic la qual cosa provocava la gelosia dels altres alumnes perquè jo estava molt per ella. En algunes ocasions em vaig trobar que havia de tallar brots racistes cap a la nena perquè com que no entenia res, de vegades reaccionava de forma violenta a alguns comentaris que li feien la resta de nens i aquests relacionaven aquesta bel·ligerància al fet de ser magrebina. No és fàcil trobar-te sense recursos en ocasions com aquesta i aquest cas no és l'únic en el qual he tractat alumnes nouvinguts a mig curs.
Amb tot això vull dir que la proposta del Departament no em sembla forassenyada en alguns casos concrets, ho dic perquè si aquesta nena hagués estat en un centre d'aquests quan va arribar del Marroc tot hauria estat molt més fàcil per a ella, pel grup-classe i pels mestres que la vam tractar una vegada s'incorporés a l'aula ordinària.
És un tema complicat i cal veure cas per cas i sobretot escola per escola, jo només dic que de vegades un centre especial podria ser positiu sempre i quan les coses es facin bé.
Proposta racista? és racisme educar gratuïtament a qualsevol persona que arriba al nostre país? és racisme vetllar perquè aquestes persones s'integrin a la societat catalana mitjançant l'escola ordinària després d'un lleu pas per una escola especial? jo crec que no.
Diversitat d'opinions entre directors de Reus pel nou centre pilot per a alumnes nouvinguts. Vilaweb
2.500 immigrants en tres mesos a mig curs a Catalunya. El Periodico
El debate sobre la acogida de nuevos alumnos. La Vanguardia
Els pedagogs titllen de "pas enrere" la idea de Maragall. Avui
*No esmentaré ni el nom de l'escola, ni quan va passar ni el nom de l'alumna.
Opineu si us plau.

9 comentaris:

Salvador Macip ha dit...

Es un tema complex, però estic d'acord que s'ha de valorar cas per cas. Generalitzar en aquest terreny és inútil. Al cap i a la fi l'objectu és escolaritzar i integrar els nanos. Si un sistema té defectes cal posa-li pegats com sigui.

Jose Martín ha dit...

Cal aplicar l'experiència de manera pilot en casos molt excepcionals, com pot ser en centres de més del 80% de població immigrant, i avaluar el seu funcionament a mig termini.

Cal ser prudent, per no extendre propostes que no condeixin enlloc.

Mireia ha dit...

Només és una opinió; però voleu dir que si destinéssim els mateixos recursos que s’utilitzaran als centres especial pels centres ordinaris no aconseguiríem el mateix. La situació que expliques ha de ser extremadament dura per tos els implicats; alumna nouvingut, mestres i els altres alumnes però amb més recursos ,segurament la situació hagués etat diferent.

Imagineu-vos: acabeu d’arribar a un país nou, amb nous costums, diferent llengua... entreu a un centre segregat on comenteu aprendre les coses bàsiques per integrar-vos: hàbits, llengua... i alhora féu nous companys. després de deixar el vostre país us sentiu sols i desubicats i ara per fi comenceu a tenir nous amics i al cap de pocs mesos us tornen a canviar d’escola: on no coneixeu a ningú, encara no teniu un domini de la llengua i heu de començar un nou procés d’adaptació... no ho sé, no ho veig clar.

Res, paro que m’enrotllo molt!

JRoca ha dit...

Salvador,
estic d'acord amb tu, cal fer alguna cosa quan el sistema no funciona.
Jose Martín,
estic d'acord en aplicar aquesta experiència en casos molt concrets, una bona avaluació ens hauria de dir si és convenient aplicar-ho a més gran escala.
Mireia,
seria ideal que totes les escoles tinguessin aula d'acollida i mestres preparats amb materials i horaris adequats però és quasi una utopia. Respecte a la segona part de la teva aportació jo et dic que és menys dur canviar de centre si almenys tens recursos lingüístics i d'adaptació a la vida catalana. Jo m'he trobat diverses vegades amb alumnes que arriben a l'escola molt espantats pel gran canvi que suposa a tots els nivells la seva nova vida "occidental"; van perduts, no entenen res i en alguns centres no són ben atesos per manca d'hores d'Educació Especial i per manca d'aula d'acollida. Hi ha casos molt traumàtics que crec que es podrien evitar després de passar per un centre on serien molt ben atesos per professionals preparats al seu servei.
Estic segur que els mestres que ens hem trobat amb casos així veiem menys malament aquesta proposta, s'estan dient coses molt grosses i moltes des de fora de l'àmbit purament educatiu.
Salut

Jaume ha dit...

Deixant clar, com ha fet tothom, que cal ser molt prudent i estudiar l'eficàcia de la mesura abans d'implantar-la a ple rendiment, a més de valorar cada entorn i comunitat educativa, crec que: lo millor seria apostar per aquesta "utopia" que tu anomenes a tenir una aula d'acollida en condicions en cada centre ordinari. Si no un espai físic, si uns professionals ben formats i preparats per a dur aquesta rebuda de la millor manera possible. Amb una atenció total i personalitzada. Penso que així l'adaptació sempre és més ràpida, menys agressiva i l'alumne pot anar sent integrat a l'aula ordinària.

El que està clar és que s'han d'evitar casos com el que tu has explicat, són els més traumàtics.

Salut

JRoca ha dit...

Jaume,
avui a l'escola en parlàvem i la línia majoritària era d'augmentar recursos per les aules d'acollida en comptes de l'escola aquesta que ningú sap ben bé com va. D'altra banda el problema el tenen moltes escoles sense recursos suficients, amb un número molt elevat d'immigrants, amb problemes d'integració greus per raons sòcio-econòmiques o amb una tipologia de funcionament especial com centres petits; en casos especials crec que seria bo aplicar alguna mesura com l'exposada pel Departament. En altres escoles les coses funcionen més o menys bé amb nouvinguts a l'aula. Al meu centre actual han arribat 9 alumnes amb el curs començat i s'estan fent meravelles a l'aula ordinària amb un suport excel·lent.
Salut

David ha dit...

Una pregunta referida amb el tema de les arribades d'immigrants a mig curs: continua el mateix ritme que en anys anteriors o n'arriben menys que temps enrere? quina percepció teniu entre els mestres?

ricard ha dit...

Com molt bé ja heu dit tot és tema gens fàcil. Una bona aula d'acollida és un bon recurs, però tampoc és la panacea. Caldrà esperar a veure el funcionament d'aquests nous centres especials i deixar passar el temps per analitzar els resultats.
El que és clar que l'arribada de molts alumnes nous al llarg del curs distorsiona el funcionament de les classes. I no saps per què, però sempre van a parar a la mateixa aula. Per exemple, al Cicle Superior de la meva escola aquest any n'han arribat 4 i tots 4 al mateix curs, un curs al que ja l'any passat n'havien arribat 4 més.

JRoca ha dit...

David,
la percepció és que n'arriben molts més i de molts més llocs, potser només és una percepció però les dades ens diuen que 2500 nouvinguts han arribat aquest curs una vegada començat.
Ricard,
gràcies pel comentari, la gent ha d'entendre que la mesura té bones intencions davant d'un problema que patim dia a dia a les aules, l'avaluació del procés ens dirà si a més de bones intencions hi ha bons resultats.
Salut