dijous

La crisi, l'hamburguesa i la LOE

Llegeixo que amb la crisi han augmentat els clients dels restaurants anomenats fast-food i de seguida em ve al cap la notícia sobre l'augment de l'obesitat infantil; la combinació d'aquests dos factors és nefasta, no cal ser allò que a Antena 3 en diuen "un experto" per augurar que l'obesitat infantil pot anar a més i acostar-se a les cotes de països des-oli.d.olivanats o que desconeixen la famosa dieta mediterrània, sí, allò que és el millor invent mundial després de l'Aloe Vera (segons el monologuista Carles Font).
Agafo la LOE (no vera però de veritat) i a l'apartat d'Educació Física llegeixo aquest objectiu d'etapa (primària):
"Apreciar els efectes beneficiosos envers la salut de l'exercici físic i de l'adquisició d'hàbits higiènics, alimentaris i posturals."
Tot seguit segueixo llegint i em trobo amb aquest contingut de cicle inicial repetit als altres cicles :
"Adquisició d'hàbits bàsics higiènics, alimentaris i posturals relacionats amb l'activitat física" .
Ah, i els antics blocs de contingut han canviat i se n'ha incorporat un que es diu: Activitat física i salut.
Tinc ganes de començar una altra vegada el Seminari d'Educació Física amb altres MEF per comentar aquests temes; de moment el debat, si voleu, el tindrem aquí.
Salut i bona cuina.
Foto: "Nubecitas a dos i mig, toma crisi!" de JRoca'08

5 comentaris:

Jaume ha dit...

Hola Jordi. Interessant post i interessant debat el que acabes d'obrir. Alguna vegada en vaig parlar jo també al blog.

El nou currículum d'EF m'agrada tant com l'anterior: gens. Amb la renovació de la llei i l'aparició de les "Competències bàsiques" com a un dels eixos vertebradors de l'ensenyament i de les programacions, crec que el gran gol que ens han marcat (un dels molts, sumat a la reducció horària) és que no s'ha definit una competència pròpia de la nostra àrea. La cosa no és disparatada, tenim un cos prou sòlid com per a suportar una competència referent a la motricitat. "La necessitat de plantejar com a finalitat educativa la millora de les capacitats
de les persones per poder actuar adequadament i amb eficàcia fa que sigui
imprescindible centrar el currículum en les competències bàsiques per
aconseguir, en primer lloc, integrar els diferents aprenentatges tot impulsant la
transversalitat dels coneixements." (el text íntegre a http://www.xtec.cat/estudis/primaria/06_curriculum_2007/competencies_pri.pdf. La millora de les capacitats de les persones... i tot el que segueix, en l'ambit físic correspon a la nostra àrea, i és un aspecte prou important per a que les persones en un futur puguin actuar "adequadament i amb eficàcia". Podeu mirar les competències a l'enllaç que he deixat. Però el que he dit, cap d'exclusiva nostra. Després al document que marca el currículum d'EF per a primària (http://www.xtec.cat/estudis/primaria/06_curriculum_2007/ed_fisica_pri.pdf) el legislador fa un esforç i dóna un meritori cop d'efecte al intentar relacionar les competències externes a la nostra màteria amb la mateixa, i aquestes relacions existeixen, però són transversals, es a dir, es poden "atacar" des de més àrees.

Pel que fa als blocs de continguts... un desastre. Crec que no podem estar de "chico/a para todo". Tot cau bé en un currículum d'EF, ens penjen hàbits alimentaris, hàbits higiènics, valors, convivència. Tot això està molt bé, però són continguts transversals, a treballar des de totes les àrees. Jo no deixaria mai a un fill/a meu amb un mestre que li dones matemètiques i no es preocupes per corregir als seus alumnes en temes d'hàbits, valors, etc. Està bé que des de la nostra àrea es donen condicions òptimes per treballar aquests tipus de continguts, però mai poden ser el nostre objectiu últim. Aquestes fites les anirem assolint mentre treballem els continguts propis de la nostra àrea.
Si volem ser una àrea seriosa, hem de tenir clar el nostre objecte d'estudi, allò que hem d'ensenyar des de l'EF, que no és altra cosa que totes les tipologies de conductes motrius. Els nostres continguts giren al voltant de la persona en moviment. Tota la resta, han de ser continguts transversals que hem d'assumir treballar des de la nostra àrea. Però també ho han de fer les altres. No és lògic que al currículum d'EF vinguin continguts "d'alimentació o de valors". Això té cabuda a altres àrees sinò a totes.

A l`hora de marcar una classificació de blocs de continguts, s'ha de fer en base a uns criteris de lògica interna en les activitats físiques. La classificació d'ara serveix de ben poc, és una classificació que no classifica res. El bloc de salut l'entenc com un contingut transversal, a treballar sempre. Igual passa amb el joc, no s'ha utilitzat el mateix criteri classificatori que als blocs 1r i 2n.
Ens falta encara creixer i aprendre a separar el gra de la palla.

Salut.

JRoca ha dit...

Jaume,
quina gran resposta. És ben cert que llegint el nou currículum ens adonem que fer programacions anuals en les quals hi entri tot és missió impossible i més si tenim en compte que ens volen reduir les hores; tot plegat jo crec que està fet amb bones intencions però a la pràctica ens trobem que és un desgavell. En això del bloc de contingut de salut estic totalment d'acord amb tu, hauria de ser transversal, no veig una Unitat sencera treballant això, almenys a inicial i mitjà, a superior ho podríem "colar" amb una unitat de primers auxilis (absent al currículum per cert). I el bloc de jocs també queda com descol·locat.
No sé si el replantejament hauria de venir a partir de com fem les Unitats de programació: jo estic començant a plantejar les unitats de manera diferent per encabir el màxim de continguts.
La veritat és que tinc ganes de discutir tots aquests temes amb altres MEF al seminari d'EF, els del grup de Vic estem fent unes programacions fantàstiques i les donarem a conèixer quan estiguin acabades, abans intentaré penjar coses d'EF pel meu compte, a veure què tal.
I mentrestant alguns MEF s'interessen per tot això n'hi ha d'altres que es dediquen a fer futbol i bàsquet per norma general a les seves sessions; fa ràbia, oi? El més important és que no tirem la tovallola.
Salut

zel ha dit...

Ahhhhhhhhhh, elis elis, la profe d'EF del cole on treballo (de Primària ella i jo) estem en sintonia i fa temps preparem molts temes de treball en projectes conjunts que ens estalvien a tots feina doble o triple, repetida i/o oblidada per uns o altres...Us faig enveja?????

JRoca ha dit...

Zel,
una mica d'enveja sí.. ;-) Està bé això de coordinar-se entre diferents especialitats i tutors, ho hauríem de fer més sovint tots.
Salut

P. ha dit...

Ara que a les escoles és tema central el nou currículum a mi se'm posa la pell de gallina cada cop que se'n parla. Quan encara estàvem lluitant pel reconeixement de la nostra àrea a l'escola, ara resulta que la tendència és a eliminar les àrees. Al tractament global, a que tots (alumnes i mestres) fem de tot. Fora els especialistes, fora les àrees, visca el poti-poti.

No estic gens d'acord amb aquesta nova ordenació curricular, però molt menys si m'aturo a pensar en les especialistats. Perdonin senyos, però igual que jo no tinc habilitats per la música i no la puc ensenyar, potser tampoc hi ha mestres preparats per donar "gimnàstica" perquè som alguna cosa més que fútbol i bàsquet i menjar sa. No em puc creure que ens vulguin eliminar i que els MEF no hi poguem dir res.

Jo em crec el que he estudiat, em crec el que faig i lluitaré perquè a l'escola on estigui, no se com ni de quina manera, però que si existeix una hora d'alguna cosa semblant a "l'educació física" aquesta sigui a càrrec d'un especialista adient.

Ara que a totes les feines es tendeix a l'especialització, resulta que nosaltres hem de saber de tot i saber ensenyar-ho bé. Vinga home, això qui s'ho creu? Per cert..a els nous universitaris de magisteri ja estan estudiant fora de les especialitats.

És indignant.