dimecres

Les veus del Pamano a TV3

Em va agradar que la televisió pública del meu país produís la minisèrie "Les veus del Pamano" basada en la novel·la homònima de Jaume Cabré. És necessari que obres com aquesta siguin portades al cinema o a la televisió i gratificant que liderin l'audiència a Catalunya perquè narren fets que hauríem de conèixer. És important que se sàpiga què era el feixisme i què va suposar per moltíssima gent i per la nostra cultura. Des del punt de vista educatiu em quedo amb la figura del mestre de "Les veus del Panamo" que pica l'ullet als mestres de la República amb l'escena del riu que és esclafada per la interrupció del falangista; una metàfora excel·lent. També em quedo amb les converses entre l'alcalde i el mestre que feien referència a les depuracions de mestres que es van fer després de la guerra.
És preocupant que avui en dia hi hagi un percentatge de nens britànics que no sàpiguen qui va ser Hitler i em temo que també hi ha molts nens catalans que no saben qui va ser Franco ni què va fer. Tots sabem que hi ha un partit polític que minimitza "l'obra" del dictador feixista que va governar Espanya durant quasi quaranta anys i no cal anar gaire lluny per veure com aquest personatge és encara avui fill predilecte de molts pobles i ciutats. Us imagineu una ciutat alemana o austríaca on Hitler sigui avui en dia venerat? oi que no?
i us imagineu algun país del món anomenat democràtic que tingui un cap d'estat amb corona inclosa que va ser nomenat per un dictador feixista?

Si voleu obrir debat sobre aquests o altres aspectes de la minisèrie endavant amb els comentaris.
Foto: "Creu de ferro a la venda" de JRoca'09