diumenge

Al pla del Castell de Tona no hi ha cap castell

Ahir vaig pujar al pla del Castell de Tona i des d'allà dalt amb la plana de Vic als meus peus vaig intentar trobar la meva escola nova a Taradell. Sense binocles és impossible veure-la amb exactitud però em va semblar trobar el lloc enmig del bosc. Hi vaig fer una foto que ajuntaré amb la foto que faci des del sentit contrari, és a dir, des d'una finestra de la meva nova aula.
Al pla del Castell hi havia força gent, no m'estranya, és un lloc bonic ben a prop de casa on fer una passejada agradable. D'entre la gent que hi havia en destacaven uns pixa-pins (ho dic de bon rollo) ben mudats que parlaven de les excel·lències del lloc:
- Mira, i aquí hi ha el castell, és molt antic. (Llegiu-ho amb accent xava)
- Està molt en conservat.
- Hi han fet un casament perquè està ple de flors.
- Oh, ca maco.
El que no saben és que dalt el pla del Castell de Tona no hi ha cap castell, hi ha una ermita romànica del 889 i una torre de guaita que és anomenada pels vilatans com la "Torre del Moro". També hi ha una cisterna d'aigua (avui un forat) d'on es diu que prové el nom de Tona, es veu que en llengua ibera cisterna d'aigua es diu tunna i possiblement d'aquí va derivar el nom de Tona.
I va, ja que hi som us en diré una altra del meu poble: resulta que l'escut té tres barres vermelles sobre groc, sí, tres! es creu que pot venir d'un error o d'una mala còpia de l'escut de Catalunya.
Acabo de passar per la Viquipèdia a arreglar algunes coses de Tona.
A la foto veiem la "Torre del Moro" i la senyera, amb quatre barres, no tres.